НАШ СУЧАСНИК КАНТ

Posted on Updated on

KANT

Манфред Гаєр. Світ Канта: Біографія / М. Гаєр; пер. з нім. Л. Харченко. – К.: Юніверс, 2007.

Про Канта писали одразу після його смерті, авторами були переважно його приятелі і знайомі – Боровські, Яхманн, Васянскі. В подальшому кантознавство набуло значного розвитку в річищі становлення історії філософії як окремого дискурсу розгортання знання. Воно поповнилося блискучими роботами Куно Фішера, а також Віндельбанда й інших неокантіанців.

Нове дихання кантівські ідеї отримали в постсучасну добу. Фраза Фуко про те, що Кант першим заклав обриси сучасного мислення, була не лише актуалізацією «прусського Платона» (Гаманн), а й заклала новий спосіб розуміння цивілізаційного розвитку. Вагомим напрямком філософської інтерпретації кантознавство залишається й у наші дні.

Життєпис «Світ Канта» Манфреда Ґаєра – книга незвична та унікальна. Автор опирається на той масив фактів із життя Канта, які поглиблюють, увиразнюють чи окреслюють основні віхи розвитку Кантової думки, її еволюції від «астрономічної епістемології» та просвітництва до періоду «критичного методу» та політичного мислення наприкінці життя філософа. Тому в ній не знайдемо таких «детальних» подробиць як от взаємини Канта з жінками чи звичку закутуватися простирадлами в «кокон» перед сном. Дослідник присвятив працю якраз тим пластам Кантового життя, які ставали тотожними ідеям його письма.

Кант послідовно відстоював особисту незалежність від інтелектуальних, політичних і будь-яких інших тенденцій свого часу; в похилому немічному віці неспроможність самому дати собі раду була йому особливо неприємною. Цей життєвий принцип цілковитої незалежності від світу знайде теоретичне втілення в ідеях автономії свободи та автономії волі, які є наскрізними в його творах.

Ще навіть упритул не наблизившись до теоретичного обґрунтування цього автономізму, Кант самою культурою свого мислення уже чинив в його річищі. Це спонукало – ще тоді молодого філософа – бути наполегливим у своїх астрономічних, натурфілософських пошуках. Це спонукало згодом зробити безпрецедентний виклик самому Сведенборґу як незаперечному авторитетові тогочасного спірітуалізму (конструктивна, поміркована, шаноблива полеміка Канта з «потойбічним царством» ідей Сведенборґа може бути взірцем блискучої етичної позиції дослідника, професіоналізму ідейної аргументації, яка «протилежне» – не принижує, а розглядає на рівні).

Зрештою, непохитна автономія вченого спонукала Канта кинути найбільш «єретичний» виклик тієї доби: духу й думці Просвітництва. Скептицизм Девіда Юма, який ніби відкрив Кантові нову можливість погляду на світ – незалежну, самостійну, незапорошену «провідними тенденціями часу», – призвів кенігсберзького мислителя, як це не дивно, не до насмішки чи жовчі, а до критичного осмислення речей у світі, незалежно від їх ієрархічного статусу чи походження.

Ґаєр дуже добре прописав фундаментальну, як на мене, річ: це Кантове протистояння власному часові, особливо його панівним доктринам та ідеям. Якщо все інтелектуальне, сцієнтистське подвижництво Просвітництва базувалося на непохитному принципі адекватності об’єкта та суб’єкта, світу та свідомості, матерії і волі, життя і розуму, то Кантова настанова про підпорядкування світу – ідеї (природи – конструкції) в подальшому стала найтехногеннішим із усіх можливих досягнень людства. Фіхте це адаптує у «національний проект», заклавши логіку всіх подальших «націєтворчих» алгоритмів. Проґресисти та техніцисти цим скористаються, прискоривши так званий «науково-технічний проґрес». Науковці ж – завдяки ідеї Канта – матимуть у своєму арсеналі новий вид зброї: футурологічне прогнозування та моделювання. Тому сучасне як таке почалося з Канта, який і став його першим ідейним апостолом.

2007 (З книги “Письмо з околиці”, 2010)

Advertisements

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

w

З’єднання з %s